piątek, 7 września 2012

Tarty czar

Zawsze bałam się tart. Ciasto wychodziło jakieś, a to za grube, a to za kruche, innymi razy całkiem be. W końcu, jak pisałam wcześniej, po znalezieniu najlepszego dla mnie, przepisu na ciasto, zakochałam się w tartach bezgranicznie. Cuduję zatem, kombinuję, próbuję i co nie tylko, a kolejne efekty przedstawiam i polecam.

Ciasto podstawowe

250 g mąki pszennej
125 g miękkiego masła
1/2 łyżeczki soli
ok. 3-4 łyżek zimnej śmietany

Ze składników na spód zagnieść ciasto - śmietanę dodając stopniowo na końcu bo, ciasto powinno być gładkie i miękkie.
Wylepić nim spód i boki formy do tarty o średnicy 26-28 cm i w piekarniku nagrzanym na 180 stC podpiec go przed ok 15 minut.



Pieczona dynia w kawałkach

Jedni kroją dynię ze skórą, ja miąższ odkrawam od skórki, wyciągam z kawałków pestki, namaszczam oliwą i nacieram ziołami - najlepiej świeżymi i układam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
Piekę ja w 180 stC do pożądanej miękkości.
Taką dynię wkładam do np tart, lub blenderuję, wykorzystując do dan, o których mam nadzieję kiedyś napisać.


Tarta serowa

ser feta, tłusty
150 g twarogu
kilka kawałków sera pleśniowego wg uznania
100 g sera żółtego
1 duże jajko lub 2 małe
garść ulubionych ziół (ja dałam majeranek, bazylię, tymianek cytrynowy, nieco rozmarynu, natkę pietruszki)
Kilka listków sałaty roszponki czy innej o małych i zdecydowanych w smaku liściach
garść nasion dyni
kilka kawałków dyni - najlepiej z mniejszą zawartością wody - hokkaido itd
pieprz...

Sery rozdrabniam palcami czy trąc na tarce warzywnej (żółty). Ser pleśniowy kroję w nie za małe kawałki. Zioła siekam, sałatę myje i dzielę na pojedyncze liście, jajka roztrzepujemy. Dynię pieczemy, jak wyżej opisałam, nasiona prażymy na suchej patelni.

Sery, jajka i zioła mieszamy z sobą, doprawiając wszystko do smaku, pomijając raczej sól, ze względu na obecność sera feta.

Powstałą masę wylewamy na podpieczony spód. Układamy na niej pieczoną dynię i listki sałaty, oraz posypujemy prażonymi nasionami. 

Pieczemy w 180 stC ok 40 min.


***



Tutaj jest znaczna zawartość dyni w dyni ;)
Podstawą jest surowa dynia, tarta na tarce warzywnej, oraz kawałki dyni podpiekane delikatnie na blaszce.
Kawałki są niewielkie, mocno doprawione przyprawami i ziołami, a same pieczenie trwa tylko do delikatnego zmięknięcia.

Tarta dyniowa

250 g sera tłustego, twarogowego
garść ulubionych ziół (ja dałam majeranek, bazylię, tymianek cytrynowy, nieco rozmarynu, natkę pietruszki)
ok 300 g dyni tartej
kilka kawałków dyni podpieczonej
3 pomidory koktajlowe
1 jajko duże, bądź 2 mniejsze
100ml śmietany 18%
sól, pieprz

Ser rozdrabniam, jajka roztrzepuję, zioła siekam a dynie trę na tarce warzywnej.
Dynię w kawałkach podpiekam, jak napisałam wyżej, pomidory koktajlowe tnę na kawałki.
Z sera, jaj, ziół i tartej dyni robię masę, którą przyprawiam wg uznania i wylewam na podpieczony spód tarty.
Na niej układam kawałki podpieczonej dyni i podzielone na kawałki pomidory.

Piekę ok 60 min w 180 stC


Polecam!

2 komentarze:

  1. z dynią musiała smakować cudnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki tyle jej wszędzie, polecam serdecznie i dziękuję za odwiedziny :*

      Usuń

Dziękujemy za podzielenie się z nami swoimi spostrzeżeniami, sugestiami i innymi wyrazami obecności na blogu.
Dziękujemy

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...